Toen ik zo’n 2 jaar onderweg was in mijn online bedrijf heb ik mijn eerste webinar gedaan. Dat had nogal wat voeten in de aarde want ik was in het begin mega bang om op video te gaan.
Mijn eerste online trainingen bestonden alleen uit geschreven tekst.
Mijn eerste video training, toen ik ongeveer 1,5 jaar onderweg was, was een betaalde masterclass.
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe zenuwachtig ik was.
Mijn benen zaten letterlijk te trillen onder de tafel.
Tafel inderdaad, want die eerste betaalde masterclass deed ik gewoon aan de keuken tafel :).
Maar eenmaal onderweg vond ik het super leuk om te doen en kreeg ik ook hele mooie reacties van de deelnemers.
Dus toen ik voelde dat het tijd was om webinars aan mijn bedrijf toe te voegen was ik ook daar in het begin super zenuwachtig.
Honderd keer van te voren naar de wc achtig zenuwachtig :).
Ondertussen heb ik heel wat webinars gedaan.
En al moet ik nog steeds een paar keer van te voren naar toilet echt zenuwachtig ben ik niet meer.
Sterker nog, tegenwoordig vind ik webinars super leuk om te doen.
Lekker mezelf zelf zijn.
Connecten met mijn mensen.
Mijn inzichten delen.
Mensen helpen.
Ik vind niets leukers.
Ik heb mega succcesvolle webinars gedaan.
Maar ook webinars met 0 of 1 a 2 aanmeldingen.
En daardoor zie ik nu heel scherp welke fouten ik heb gemaakt waardoor het webinar niet deed wat ik er van verwachtte.
Vandaag wil ik dan ook de 3 grootste fouten om te vermijden bij webinars met je delen.
Zodat jij sneller dan ik succesvol kan zijn met webinars.
Fout 1: Een webinar onderwerp dat niet goed past bij het aanbod dat je gaat doen.
Het allerbelangrijkste wat je kan doen voor een succesvol webinar?
Een webinar onderwerp kiezen waarmee je de juiste mensen aantrekt voor het aanbod dat je gaat doen.
Van mijn meest verkochte online programma, Maak en verkoop je online training in 42 dagen, verkocht ik tijdens de eerste webinars die ik hiervoor deed 1of 2 keer per webinar.
En ik snapte er niets van.
Ik had hem eerder gelanceerd met alleen maar het sturen van een paar emailtjes. En dat ging prima. Waarom liep het dan niet met een webinar?
Toen ik er even goed naar ging kijken werd het me snel duidelijk.
Het webinar wat ik doen deed was Kickstart je online bedrijf.
Wat een super waardevol webinar was maar ik niet per definitie mensen aantrok die ook graag een online training wilde maken.
Toen ik me dat realiseerde was de verandering snel gemaakt.
Ik creëerde een nieuw webinar, Maak een magische online training.
Ging die promoten en de aanmeldingen voor Maak en verkoop je online training stroomden binnen.
De belangrijkste les?
Zorg dat je met je webinar de juiste doelgroep aantrekt voor je programma.
Fout 2: Geen reden geven om nu te kopen.
Ik heb een periode gehad dat ik niet werkte met deadlines.
Geen dingen zei als:
-Tot die datum kan je je aanmelden.
-Die dag gaat de prijs omhoog.
-Dan sluiten de deuren.
Ik had het in mijn hoofd gehaald dat dit te verkoperig was. Ik wilde het luchtig en relaxed houden. Geen druk uitoefenen.
Gevolg?
Geen aanmeldingen :).
Kijk, een deadline is er niet om iemand onder druk te zetten.
Een deadline is er om iemand te helpen een beslissen te nemen.
En dat is super waardevol.
Want als er geen deadline is?
Als ik niet tegen je zeg dat je je tot en met vrijdag aan kan melden voor Webinar Fun voordat de prijs omhoog gaat?
Dan denk je leuk hier ga ik eens over nadenken.
Om er dan niet over na te denken want he, we hebben allemaal een leven.
Waardoor je geen keuze maakt.
Je gewoon door blijft modderen.
Er niets verandert.
Met een deadline help je om je mensen een keuze te laten maken.
En dat is niet verkoperig. Want die keuze mag ook nee zijn.
Als er meer een bewuste keuze wordt gemaakt.
Want als je mensen geen reden geeft om zich nu aan te melden beland je aanbod bij de meesten op de hoop van “daar moet ik ook eens over nadenken”. En gebeurt er helemaal niets.
De belangrijkste les?
Geef mensen een reden om zich nu aan te melden.
Fout 3: Professioneel willen zijn
Toen ik net startte met webinars had ik het idee dat mijn webinars helemaal perfect moesten zijn. Ik mocht geen fout maken. Zoveel mogelijk to the point blijven. Al mijn webinars binnen een uur houden. Dat soort dingen.
Ik kwam er al snel achter dat dit onmogelijk voor mij was.
En ik kwam er ook snel achter dat hoe meer ik dat allemaal ok liet zijn.
En hoe meer ik gewoon mezelf was tijdens mijn webinars.
Grapjes maakte.
Zei wat ik werkelijk dacht.
Lol had.
Hoe geweldiger mijn mensen het vonden en hoe meer aanmeldingen ik voor mijn aanbod had.
Mensen worden klant bij jou om jou.
Iemand wordt geen klant bij jou omdat jij het perfecte aanbod heeft.
Iemand wordt geen klant bij jou omdat ze X wil leren.
Iemand wordt klant bij jou omdat ze X van jou wil leren.
Vergeet dat nooit.
En hoe weet jouw zielsklant of ze X van jou wil leren?
Dat is een gevoel.
Energetische resonantie noem ik dit.
En hoe kan jouw zielsklant deze energetische resonantie voelen?
Als jij jezelf toestaat om helemaal jezelf te zijn.
Ook tijdens je webinar.
Bijkomend voordeel?
Je webinar wordt gelijk veel leuker voor jou om te geven :).
Belangrijkste les?
Wees altijd jezelf. Ook tijdens je webinar.
Dit is hoe ik mijn webinars doe.
En dit is hoe ook jij je webinars kan doen.
Of je nu introvert of extravert bent.
Technisch of helemaal niet.
Jong of oud.
Dik of dun.
Het maakt allemaal niet uit.
Webinars zijn een prachtige manier om je bedrijf te groeien.
Als je webinars inzet op een manier die bij je past.
Op een manier waarmee jouw energie door kan komen.
Zodat jouw mensen voelen dat jij de persoon voor hen bent.
Hoe je dit doet?
Dat ga ik je laten zien in Webinar Fun.
In Webinar Fun laat ik je zien hoe je een webinar kan maken waar je trots op bent op een manier die goed voelt voor jou. Zonder verkoperig te zijn!
Voel jij een verlangen om je bedrijf te groeien met webinars?
Je zichtbaarheid te vergroten met webinars?
Inkomen pieks te creëren met webinars?
Maar zie je er tegelijkertijd tegenop?
Omdat je bang bent dat het te technisch is.
Bang bent dat je te verkoperig moet zijn.
Bang bent dat geen hond naar je webinar komt kijken?
Dan is Webinar Fun voor jou want daarin laat ik je precies zien hoe je dit doet.
Webinar Fun is een 11 daagse intensive waarin ik je meeneem door het hele proces van het groeien van je bedrijf met webinars. Ik neem je door het hele proces. Van het beslissen wat je gaat promoten, het bepalen van het onderwerp van je webinar, tot het maken en promoten van je webinar. Alles komt voorbij.
We gaan het hebben over:
-Maken van je webinar.
-Het geven van je webinar.
-Promoten van je webinar.
-Verkopen tijdens je webinar.
-Verkopen na je webinar.
-Automatisering van je webinar.
En nog veel meer. Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden >>> https://ankevanommen.nl/webinar/
-XX-
Anke